Yhdistys

Helsingin yliopiston dosenttiyhdistyksen jäseneksi voi liittyä henkilö, jolle Helsingin yliopiston kansleri on myöntänyt dosentin arvon. Myös Suomen muiden yliopistojen tai korkeakoulujen dosentit voivat hakea jäseneksi yhdistykseen. Helsingin yliopiston dosenttiyhdistys ry – Docentföreningen vid Helsingfors Universitet  ry toiminnasta on sovittu yhdistyksen säännöissä.

Suomen dosenttiliitto on Suomen dosenttiyhdistysten kattojärjestö, jossa on tällä hetkellä kolme jäsenyhdistystä. Ne ovat Helsingin yliopiston dosenttiyhdistys - Docentföreningen vid Helsingfors universitet ry, Turun yliopistojen dosenttiyhdistys - Docentföreningen vid Universiteten i Äbo rf ja Tampereen dosenttiyhdistys ry. Lisätietoa löytyy dosenttiliiton sivuilta.